sunnuntai 13. toukokuuta 2012

Vad tycker du är trevligt i Sverige?

Vad tycker du är trevligt i Sverige? Hur känns det att vara här i Sverige? Trivs du här? Dessa frågorna är såna som ställs för mig nästan dagligen och det är inget problem att berätta hur det känns, verkligen. Det är lätt eftersom jag haft så himla trevligt. Det finns tex många uttryck som jag tycker är väldigt uppmuntrande och på så sätt gör mitt liv ganska roligt här.

Lähes päivittäin aina joku  haluaa tietää, millaisena koen Ruotsissa olemisen. Sanoisin täällä olevan hyvinkin mukavaa eikä vähiten siksi, että tietyt hauskat ilmaisut kuuluvat kuvioon. Valitsinkin viisi suosikkiani kaikkien niiden hauskojen asioiden ja lausahdusten joukosta, jotka helpottavat elämää monentasoisesti.

Vilka som alltså är sådana? Visst finns det många som jag borde ta fram nu men vill höja dessa fem:

1. "Det lösas nog". Jajamensan, detta är ett uttryck som jag tycker om, faktiskt! Gud milde, hur många olika, positiva varianter det finns av det och en av de bästa är absolut "Det finns inga problem", betoningen på ordet "inga". Vet ni, det är så himla lätt att jobba med svenskar eftersom jag vet att allt kan verkligen lösas på nåt sätt. Jag behöver inte gruva mig ty det ska alltid finnas en lösning - trots att man inte har den blekaste aning vad det är som gäller =0)  Skitbra!

Ongelmiin löytyy aina ratkaisu huolimatta siitä, ettei kellään oikeastaan ole valmista infoa toteutustavasta. Se löydetään joka tapauksessa, joten miksi murehtia? Hyvä asenne, tästä tykkään!

2. "Tack för idag". Så säger man alltid som en avslutning på en dag. Kunde inte tro mina öron då hörde den första gången - var det verkligen någon som tackade mig för att jag kommit till jobbet och fullgjort min plikt, va? Japp, det var. En lovvärd sak är också den att man överhuvudtaget använder olika "tackar" i olika form under en dag och det verkar så konstlöst beteende ut. "Tacka tackar","Tusen tack", "Tack så jättemycket", det är inte så svårt eller besvärligt att säga det flera gånger om dan egentligen. Jag själv har lärt mig att tacka alltid och överallt, i fredags tackade jag bussföraren för veckan och vi båda blev nöjda. Så det här känns som att vara min grej och ska ta alla "tackar" med mig när återkommer till Finland, måste absolut fortsätta i samma stil!

Työtoverin kiittäminen työpanoksesta päivän jälkeen on mukava välttämättömyys ja tuo hyvän mielen kaikille. Muutenkin kiittämistä eri muodoissaan viljellään sumeilematta joka paikassa, mitä en pidä lainkaan pahana. Miksi tosiaan säästellä kiitoksia? Eivät ne käytössä kulu.


3. "Vad duktig du är". Det är lite si och så med det här men jag köper den ändå :) Det verkar ut att svenskar inte är snåla med att ge positiv feedback, berömma och peppa sina arbetskamrater och det gör man utan tvekan. Ju mer uppmuntrar man den andra desto mer får man själv tillbaka tydligen. På nåt sätt är det trevligt men... hmm...förvillande, skulle jag säga. Att man berömmar tex någon vara "duktig" om varit ute och joggat låter lite överdriven men å andra sidan... Jodå, varför kunde man egentligen inte peppa någon? I alla fall kostar det ingenting och blir människan glad av det så kan det va fel? Visst kan vi alla vara duktiga!

Det känns också så att alla idéer är välkomna trots att idéen ursprungligen kanske inte var så bra... På en sådan atmosfär är det väldigt lätt för alla att vara aktiva och uttrycka sig. Hör ni, det är nog himla kul att vara en studerande som får tackar av sina "fina" och "klyftiga" (haha, verkligen) ideér och det finns ingen som skulle säga att "det kan vi inte prova på". Vill du uppleva dig bli värderad även som en studerande, kom hit du med!

Täällä ei kohteliaisuuksissa säästellä, ei kerta kaikkiaan. Kuvioon kuuluu näköjään itsestään selvyytenä pitkin päivää kannustaa työtoveria hyvin suoritetusta työtehtävästä tai mainita hänen  hauskasti kammatuista hiuksistaan. Näin toimivat sekä naiset että miehet tasapuolisesti ja mikä parasta, se tehdään täysin mutkattomasti ilman sen kummempia valmisteluja. Vaikka tietäisit oikeasti näyttäväsi riihipeikolta aamutuimaan, ei sillä ole väliä, sillä työtoverin mielestä näytät juuri tänään erityisen säteilevältä :) Opiskelijan näkökulmasta hauskaa on myös se, että ideat otetaan vastaan muitta mutkitta ja perään saa vielä kiitokset "tosi hienosta ideasta" - siis ideasta, jolle oikeasti itse sittenkin nurkan takan jälkeenpäin naurat ja ihmettelet, mikä sinuun oikein meni.

4. "Det var så mysigt".  Det här kan man inte skippa, faktiskt. Att mysa har en mycket större betydelse än man kunde tro på. Det känns väldigt ofta så att mysigheten och hela processen på vägen dit där slutresultat ligger är de viktigaste och inte mig emot! Det jag tror det handlar om är samhörighetskänslan och gemenskapen, vilka tydligen speglas nog i arbetstillfredsställelsen (nej fan, hur långa ord det egentligen finns i svenska språket då...?). Det finns också en special dag för att mysa och den är ju fredag, "fredagsmys". Då myser man med varandra på jobbet och hemma på många olika sätt, det gäller bara att välja sina egna. 

Yhteisen viihtyisyyden luominen on tärkeää ja siihen panostetaan myös työpaikalla, erityisesti perjantai omistetaan viihtyvyyden lisäämiselle. Sanonpa vain, että yhteisöllisyyteen panostaminen näkyy sitten myös yleisessä työviihtyvyydessä. Moni on työskennellyt samassa työpaikassa yli 20 vuotta, enkä ihmettele. Jep, täällä voisin kyllä tosissaan itsekin viihtyä vaikka vähän pitempäänkin.

5. Sista men inte minsta, min absolut favorit och allra bäst: "Du talar svenska så bra!" - och skratta inte du för denna komplimang såsom jag gjorde i början, det ligger för att du tar uttalandet emot. Vill du praktisera språket på en trygg och uppmuntrande atmosfär så finns det en plats här för dig också. Otroligt men sant, svenskar ska och vill hjälpa dig att lära dig mer och bereder mer än gärna tillfällen att praktisera språket. Det spelar ingen roll hur förskräckligt du uttalar, du "talar så bra" i alla fall (nästan alltid) och därför är det också ganska lättsam att komma i tagen med att kommunicera och umgåsa. Jag måste säga nu att det finns väldigt många olika länder jag varit i men Sverige är det första landet jag fått tillräckligt hjälp t.ex vad gäller ord och grammatik utan att har även frågat efter det. "Tack" är inte tillräckligt om jag tänker på hur bra svenskar ordnat anletsdragen trots alla mina härliga och spännande språkblunder :)) 

Aivan kertakaikkisena helmenä on se, että ruotsalaiset pystyvät näköjään uskomattoman hyvin säilyttämään kasvonsa peruslukemilla huolimatta siitä miten jännittävästi äännät ruotsia tai putkautat suustasi kielikömmähdyksiä. He myös mielellään auttavat ääntämisessä ja tukevat kieliopissa pyytämättä. Kaupan päälle saat vielä kiitokset siitä, miten kivasti oikeastaan puhutkaan ruotsia :) Kieltämättä tämä helpottaa omaa oppimista, kun ei tarvitse miettiä uskaltaisiko jotain sanoa vaiko ei. Uskaltaa!




4 kommenttia:

  1. Kierrätin sulle kiertopalkinnon :)
    http://metsis.blogspot.com/2012/05/kiertopalkinto.html

    VastaaPoista
  2. Hei hauskaa, kiitti :))))
    -Tuitsi-

    VastaaPoista
  3. Hämmästelen todellakin sitä, että Suomi ja Ruotsihan ovat naapurimaita, mutta kovin on eri planeetalta tuo työpaikkakäyttäytyminen.... Kannatan siis kuitenkin ruotsinmallia meillekin!

    VastaaPoista
  4. Niin hämmästelen minäkin. Mieluusti kannattaisin yhteisöllisyyden lisäämistä itsekin, voi olla tosin, että joudutaan vielä tovi odottelemaan :)

    VastaaPoista